trening med barn.jpg

Tips til trening med barn

I full gang med løpetreningen allerede? Visste du en skikkelig god fotballøkt med barna eller en skogstur med minsten i bæremeis kan ha like god effekt som mange klassiske treningsøkter? 

Veldig mange småbarnsforeldre sliter med å finne tid til trening i en hektisk hverdag. Men ved å ta barnet med når du trener eller inkludere barnet i treningen så pleier du viktig kontakt med barnet ditt i tillegg til at du blir i bedre form. 
– Ja, for det er faktisk ikke slik at man må ta en lang løpetur eller sykle milevis for å bli i bedre form. Mange av hverdagsaktivitetene vi gjør med barna er fantastisk god trening, forklarer Silvia Eikeland, idrettspedagog i Friluftsbarnehagen Norlandia Onkel Tomms Hytte i Oslo. 

Trening med vogn
Løpevogn er opplagt god trening, og har du små barn så kan turen være fin underholdning for de også. Kanskje sover de til og med underveis.  Løpevogner finnes det godt om på markedet, i alle prisklasser. Husk at det funker fint med en brukt versjon også. Denne treningsformen fungerer mens barna fortsatt er små, for en fem-åring blir dette kjedelig, og i overkant tungt for far eller mor! 
– Man trenger heller ikke å løpe.  Bare det å gå med barn i vogn i litt raskt tempo er fin trening. Her kan du tilpasse fart og intensitet helt selv. Ønsker du en tøffere økt så gå intervaller i motbakke. Å trille vogn er super trening! 

Bruk barnet som vekt
En ett- eller toåring utgjør en fin ekstravekt for treningsøkten. Turer i skogen med barnet i bæremeis eller bæresele er flott for både styrke og kondisjon. Eller hva med å gå i trapper med barnet på ryggen? Og apropos trapper…har du barn som sover i vognen fortsatt så parker vognen i bunnen trappen og kjør trappeintervall.  
– I tillegg til kondisjonstrening så er det også mange fine styrkeøvelser du kan gjøre med barnet ditt der du bruker barnet som vekt. Ta planken eller gjør utfall med barnet på ryggen. Jeg lover både god treningseffekt for deg og mye latter fra de minste, sier Eikeland. 
Tips til styrkeøvelser finnes det godt om på internett. 

Trening på sykkel
Sykkelvogn, sykkelsete eller tandemsykkel – her har markedet mye å velge mellom som gjør at du kan ha barnet med deg på sykkeltur frem til barnet sykler selv. Når fem–eller seksåringen har fått fin dreis på syklingen selv så la barnet sykle mens du løper. Det kan vært lurt å legge inn et mål på turen. For eksempel at dere mater endene ved elven, eller stopper innom en lekeplass. 

Tenk variert
- Jeg mener det er viktig at man inkluderer mange forskjellige aktiviteter i treningen, og ikke bare tenker løping. Svømming for eksempel er en flott og ikke-belastende treningsform – for hele familien. Har du store barn som klarer seg godt selv i vannet så kan de leke mens du får deg en fin treningsøkt. Har du mindre barn så er underholdende lek i barnebassenget også trening, sier idrettspedagogen.

Å ta barna med på din trening eller å trene sammen bygger forholdet mellom foreldre og barn. Husk at lek også er trening. Så hiv deg med! Spill fotball eller lek sisten –  kanskje holder de ut lengre enn deg…?   

18.04.2017 12:50